כיצד להכין את העסק שלך ליום שאחרי הקורונה

בחודש מרץ 2020 הוטלו מגבלות על הפעילות העסקית עקב מגפת  הקורונה  וכיום, כחצי שנה מאוחר יותר, שוב ישראל נכנסה לסגר, בהיקף כזה או אחר, שהשלכותיו על הפעילות העסקית בישראל עלולות להיות משמעותיות וקיצוניות.  ברור לכל כי אירוע זה הינו "אירוע מתגלגל". כל מי שחושב שההשלכות של מגפת הקורונה על העסקים מסתיימות ו/או קרובות לסיום, טועה לחלוטין.

הסגר הראשון, אשר נמשך כחודשיים טלטל את העולם העסקי, במדינת ישראל נרשמו 1.2 מיליון עובדים לחל"ת ויצאו זמנית ממעגל העבודה, לא ברור איזה שיעור מאותם עובדים יחזרו למעגל העבודה והערכות נוקבות בשיעורי אבטלה דו ספרתיים. הפעילות העסקית של רוב העסקים ירדה באופן משמעותי , ויש עסקים אשר לא פעלו כלל. אירוע זה לכשעצמו אינו מהווה עילה להתמוטטות עסקים, כבר חווינו תקופות קשות כגון אירועים ביטחוניים שנמשכו תקופות דומות. השוני באירוע הנוכחי הינו כי גם כאשר הסגר הראשון היה בהליכי סיום, ידוע שאנו נכנסים לתקופה של אי ודאות אשר לא ניתן להעריך את אורכה, והמציאות העכשווית מוכיחה זאת.

עסקים רבים מוצאים עצמם ב"מגרש" עסקי אשר לא ידוע להם. בד"כ כל עסק מעריך את הפעילות שלו על סמך ניסיון העבר, ביקושים מוגדרים, השפעות גלובליות, תחרות, חוסן פיננסי וכד'. כיום קשה מאוד לקבוע את היקף הפעילות הצפוי, נתוני העבר פחות רלוונטיים, מדיניות המתחרים וההשפעות הגלובליות לא ברורות, עקב האבטלה וכן בשל חוסר הוודאות הביקוש משתנה, ומחיר הטעות הופך להיות קריטי ביותר.

כל אלו מקשים על מנהלים לקבל החלטות אשר בעבר לא נדרשו להם כלל. המנהלים לא התמודדו עם שאלות כגון: כמה עובדים ראוי להעסיק? באילו תפקידים? מה רמות המלאי הנדרשות? איזה מגוון? האם  הביקוש למוצר ו/או לשירות מסוים  השתנה ? באיזו מידה ? מה המחיר הראוי עבור המוצר ו/או השירות? האם מיקום הפעילות וגודל התשתית העסקית מתאים?

אנו נמצאים בתקופה מאתגרת, חד פעמית שבה ניתן לבנות חלק מהעסקים באופן יעיל יותר, לעשות RESET  על העבר ולחשוב קדימה, ברור כי אם "נחזור לשגרה" כפי שהיה קודם , פספסנו הזדמנות פז, חד פעמית לנקות אורוות , לבצע התייעלות כוללת והתאמות לעתיד, וזאת גם ללא קשר למשבר הנוכחי. בעניין זה מוצע להתמקד בעיקר בנושאים שביסוד העסק, כדוגמה:

  1. האם המבנה הארגוני של הארגון הינו היעיל ביותר ?
  2. האם מדיניות התמורה לעובדים הינה נכונה ?
  3. האם ניתן לייעל את הארגון באמצעות "עבודה מרחוק" ?
  4. האם ניתן להתייעל ברמת ההוצאות התפעוליות ?
  5. האם לארגון מקורות המימון המאפשרים המשך פעילות בכל מצב ?
  6. האם יש לשנות את מדיניות השיווק ולהרחיב את הפעילות לאפיקים נוספים ?
  7. האם יש לארגון תלות בלקוחות , בספקים , בעובדים ובתשתיות והאם נדרש לצמצם תלות זו?
  8. האם מדיניות הביטוחים של הארגון מתאימה ? (ביטוח אשראי, ביטוח מחלה וכד')
  9. האם מדיניות הרכש והמלאים הינה יעילה ?
  10. מהם גורמי הסיכון של הארגון? מה מידת החשיפה? כיצד פועלים בכדי לצמצם חשיפה לגורמי סיכון בהסתברות גבוהה ?

לפיכך, מעבר לפעילות שוטפת, אנחנו מציעים להתחיל מידית בעריכת תכנית RE START אשר במסגרתה תותאם הפעילות ליום שאחרי. מן הראוי להקים צוות ייעודי, חוצה תפקידים בכל חברה אשר מטרתו לגבש תכנית RESTART , מיד לאחר גיבוש התכנית יש להתחיל ביישומה ואז  לעקוב לבקר ולתקן תוך כדי הביצוע. התכנית אמורה לכלול ולטפל בכל נושא ונושא הקשורים לפעילות העסקית תוך דגש על השלכות החוסן הפיננסי של כל עסק ומידת החשיפה של בעלי המניות.